famBak

 

Advent-Vespers-website-1024x475.png

Let op!: aanvang 16:00uur

We staan op de drempel van een nieuw begin. Zondag is het de eerste zondag van de Advent en dat betekent dat we op weg gaan naar Kerst.
Het moment waarop we terugdenken aande geboorte van Jezus van Nazareth, in wie we God onze Vader in het hart zien.
In deze voorbereidingstijd komen we ook op de zondagmiddagen bij elkaar in de Grote Kerk voor de vespers.

 

De liturgiecommissie heeft dit jaar een programma met lezingen uit de bijbel, psalmen en liederen samengesteld aan de hand van een thema.
Het thema is: ‘Nieuw leven beloofd’. Ik denk dat we allemaal zo nu en dan uitkijken naar (een) nieuw leven.
Er is veel aan de hand. De tegenstellingen, beter gezegd: de extremen, nemen toe.
Polarisatie, weerstand en protesten. Vooral jongeren voelen dat en hebben de neiging heel negatief te zijn over hoe het nu gaat in onze samenleving.
Soms zelfs zo negatief dat ze het goede van vandaag uit het oog verliezen, geen vertrouwen meer hebben, laat staan hoop.
En dat is verdrietig, zorgelijk omdat het zo onchristelijk is, want wie gelooft in Jezus hoeft nooit hopeloos te zijn en kan vertrouwen hebben in de geschiedenis, in vandaag en in de toekomst.
Juist omdat we weten dat Jezus heeft gezorgd voor ‘Nieuw leven’. En bij de Here God geldt: beloofd is beloofd. Het programma van de komende adventsvespers ziet er als het volgt uit:

Zondag 28 november 1e van de Advent ‘Tot U, Heer, hef ik mijn ziel’ (Ad te Domine levavi).

Lezingen:      Genesis 21 vers 1-7 en Mattheüs 1 vers 18-25.

Toelichting:    Nieuw leven in Abrahams tent: een zoon wordt hen geboren.
                      Ten langen leste! Parallel lezen we over een andere vrouw die zwanger wordt en een Zoon baart. Nieuw leven voorgoed.

Zondag 5 december 2e van de Advent ‘U volk van Sion’ (Populus Sion).

Lezingen:      1 Samuel 1 vers 10-11, 20 en 24-28 en Lucas 1 vers 5-14, 57-60.

Toelichting:    Nieuw leven komt nooit vanzelf. Het komt met moeite en verdriet gepaard maar eindigt in een lofzang.
                      Samuël en Johannes de Doper gebroederlijk naast elkaar.

Zondag 12 december 3e van de Advent ‘Verblijdt u in de Heer’ (Gaudete).

Lezingen:       Jesaja 7 vers 10-17 en Lucas 1 vers 26-38;

Toelichting:    De aankondiging van de geboorte van Jezus Christus en wat daaraan vooraf ging. Een maagd die zwanger zal worden als teken van beloofd nieuw Leven.

Woensdag 15 december 4e adventsvesper. Lessons and Carols met Marcantat.

Lezingen:      Genesis 3 vers 8-19; Genesis 3 vers 8-19; Genesis 22 vers 15-18; Jesaja 9 vers 1-6; Jesaja 11 vers 1-9; Lucas 1 vers 26-35 en 38; Lucas 2 vers 1-7; Lucas 2 vers 8-16; Matteüs 2 vers 1-12; Johannes 1 vers 1-14

Toelichting:   Geheel volgens de traditie bestaat deze vesper (als Engelse Evensong) uit negen lezingen afgewisseld met kerstliederen.

De adventsvespers op zondag worden in de Grote Kerk gehouden om 16.00 uur. Voor de 4e adventsvesper maken we een uitzondering. Die vesper, of beter gezegd: die Evensong, zal worden houden op woensdagavond 15 december om 19.30 uur in de Patmoskerk. Van alle vespers geldt dat ze ook via KerkTV mee te vieren zijn. Iedereen van harte welkom!